-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9012 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

آيا در صدر اسلام دختران را نيز ختنه مينمودند؟ آيا اين روش امروزه نيز مرسوم است و از نظر شرعي ممانعتي براي اين عمل وجود دارد يا نه؟ از نظر علم پزشكي ضرري براي زن دارد يا نه؟

ابوبصير ميگويد: از امام باقر(ع) درباره ختنه (خفض) دختران سؤال كردم، حضرت فرمود اما السنه فالختان علي الرجال و ليس علي النساء. ختنه بر مردان سنت است نه بر زنان.

{P . وسائل الشيعه، ج15، ص 167.

امام صادق(ع) نيز فرمود: ختان الغلام من النسه و خفض الجاريه ليس من السنه؛ ختنه كردن پسران سنت است و ختنه{P . همان.

دختران سنت نيست.

البته تنه كردن زنان (خفض) گر چه سنت نيست، ولي اشكالي ندارد و حتر در روايات آن را مكرمت و بزرگواري براي زن به حساب آورده است. امام صادق(ع) فرمود: الختان في الرجال و مكرمه في النساء؛ ختنه كردن در مردان سنت است و در زنان موجب مكرمت آنان ميشود.

بنابر اين شهيد در لمعه فرموده است خفض در زنان مستحب است، ولي در بعضي از روايات آمده است كه اولين زني{P . شرح لمعه، كتاب النكاح في مستحبات الولاده.

كه ختنه شد، هاجر، كنيز و خدمتكار ساره زن حضرت ابراهيم بود. ساره به خاطر قسمي كه خورده بود و به عنوان مجازات هاجر، دست به اين كار زد.

{P . وسائل الشيه، ج 15، ص 167.

ظاهراً از نظر پزشكي ضرري براي زن ندارد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.